Jump to content

CTX 3030 On Gold Nuggets - Tips On Settings


Recommended Posts

On 24/3/2015 at 13:39, Gold Hound said:

CTX 3030 su pepite d'oro

Ciao ragazzi

Ho avuto il CTX da quando è stato rilasciato.

Tuttavia non l'ho acquistato per gli stessi motivi per cui la maggior parte degli altri lo ha acquistato, l'ho acquistato principalmente per cercare oro più grande in aree che hanno un'alta densità di rifiuti dove rilevatori non discriminanti come il GPX ti faranno impazzire scavando spazzatura.

Ha la migliore discriminazione e separazione del bersaglio di qualsiasi rilevatore che ho usato finora, in particolare se la spazzatura è di ferro.

Questo è il motivo per cui lo uso per questo lavoro se la densità dei rifiuti è bassa, ritorno semplicemente a un rilevatore d'oro e non sprecherei mai il mio tempo usandolo in aree a bassa spazzatura per le pepite d'oro.

Per darti un'idea di cosa sto parlando con la densità dei rifiuti e per stabilire un'intesa, li suddividerò in 4 gruppi.

1- Rifiuti molto bassi= fino a 10 bersagli in un'area di 5mx5m.

         In quest'area userei un rilevatore d'oro come il GPX.

2- Low trash Da 10 a 25 bersagli in un'area di 5mx5m.

         In quest'area userei ancora il rilevatore d'oro se ne vale la pena.

         Ma se la densità dell'oro è bassa inizierò a usare il rivelatore discriminante.

3- Med trash= da 25 a 50 bersagli in un'area di 5mx5m.

          Sto sicuramente raggiungendo il rivelatore discriminante ora a meno che non ci sia un'alta densità dell'oro.

4- Trash alto 50+ bersagli in un'area di 5mx5m.

         Solo rivelatore discriminante! qualsiasi altro è una perdita di tempo.

Ok, ora che ho stabilito una linea di base della densità dei rifiuti, possiamo arrivare al nocciolo, esaminerò le impostazioni che hanno un effetto sulle prestazioni del campo d'oro una per una e spiegherò come le uso o come le gioco l'una contro l'altra per spremere le migliori prestazioni dal CTX che posso per la mia data situazione.

Traccia bersaglio; L'ho acceso e non l'avrei mai spento perché è molto utile per aiutare a identificare uno o più bersagli sotto la bobina e devo ancora trovare un motivo per spegnerlo.                                  

Nessuno sa perché questa funzione chiave non fosse attiva per impostazione predefinita.

Individuazione della traccia del bersaglio; L'ho attivato e non l'ho mai disattivato etere, poiché aiuta notevolmente a individuare in particolare se ci sono più bersagli sotto la bobina, utilizzando questa funzione è possibile individuare solo il bersaglio desiderato la maggior parte delle volte.

Passo soglia; Lo eseguo a 13 anni ma ognuno è diverso tutto ciò che cerchi è un tono di soglia che ti sia comodo da ascoltare tutto il giorno.

Livello di soglia; impostare la soglia in modo che sia morbida ma chiaramente udibile, il manuale tratta questo in dettaglio.

Guadagno di volume; ora questo è importante, per lo più ce l'ho solo a max = 30 ma se ricevi rumori spuri come quei deboli rumori intermittenti che a volte puoi ottenere nel terreno mineralizzato puoi avvolgerlo indietro per annullarli con meno perdita di profondità che tornare indietro la sensibilità, tuttavia ha i suoi limiti in questo senso. È fondamentalmente un amplificatore audio che amplifica il segnale target.

Sensibilità; Ovviamente vuoi mantenerlo il più alto possibile, ma nei campi auriferi il terreno di solito contiene vari minerali e poiché il CTX è un rilevatore di frequenze multiple, la sensibilità "Auto" è più efficace in queste condizioni, perché il processore regola individualmente ciascuno di essi alla loro impostazione ottimale.

Dove, come in manuale, puoi solo regolarli tutti sulla stessa impostazione, il che significa che se uno è influenzato dalla mineralizzazione o dall'emi e diventa rumoroso, devi abbassarli tutti al livello in cui il rumore si ferma in quella frequenza e sei effettivamente soffocando il resto per calmare il rivelatore.

Quindi questo è il motivo per cui Auto è l'opzione migliore sul CTX nelle aree dei giacimenti auriferi. Di solito posso eseguire Auto +3 ma lo abbasso se ricevo molto rumore di fondo spurio e non posso usare nessuno dei miei altri trucchi per eliminare il rumore.

Risposta; La mia risposta preferita è "Lunga", ma mi piace anche "Normale". Dipende dalla dimensione del mio obiettivo previsto e dalla densità dei rifiuti su quale userò.

In un'area di spazzatura medio-alta preferisco Long, in particolare se la dimensione dell'oro è 3g+ come nelle pile oversize degli sterili.

Mi piace il normale per l'oro più piccolo e la minore densità di rifiuti.

Recupero veloce; Lo indosso quasi sempre perché aiuta nella separazione dei bersagli.

E la superiore separazione dei bersagli è uno dei motivi principali per cui utilizzo il CTX

Recupero profondo; Ho questo se la densità dei rifiuti è bassa o media, in particolare quando si utilizzano le bobine più piccole.

Il ripristino in profondità migliora l'ID su bersagli profondi e può migliorare marginalmente il segnale su bersagli profondi, ma può causare rumore spurio in alcuni terreni mineralizzati.

Quindi, se è acceso e stai ricevendo un recupero del rumore spurio in profondità, potrebbe essere la causa, quindi prova a spegnerlo prima di abbassare il guadagno del volume o la sensibilità.

Separazione del bersaglio; Le 2 migliori modalità di separazione dei bersagli per le pepite d'oro sono "High Trash" e "Ground Coin". ti offre comunque un'ottima separazione dei bersagli.

In un'area con una bassa densità di spazzatura mineralizzata, utilizzo Ground Coin, ma non funziona bene in un'alta densità di spazzatura poiché otterrai una fusione di obiettivi.

In un'area di mineralizzazione da bassa a molto bassa 'Ferrous Coin' si comporta molto bene indipendentemente dalla densità dei rifiuti, ma non va bene nelle aree mineralizzate in quanto otterrai una fusione del terreno e del bersaglio, il che fa impazzire l'ID del bersaglio e la fusione è un problema.

Discriminazione della caccia all'oro e modelli audio.

Di seguito ho pubblicato alcune modalità di esempio che hanno un buon modello di discriminazione di base e un modello audio per adattarsi alla situazione in cui le uso.

Centinaia di ore di lavoro sono state impiegate per costruire ciascuno di essi.

Quando crei il tuo modello, ti consiglio di fare quello che ho fatto io, ovvero scansionare quante più pepite riesci a mettere le mani su varie dimensioni.

Quando l'ho fatto, ho scansionato poco più di 1000 pepite che vanno da 0,2 g a 32 once e ho messo da parte quelle che mostrano sul bordo del mio modello e le ho portate in alcune posizioni e le ho seppellite in diverse mineralizzazioni per testare e modificare la mia modalità, poi ho preso il mio secchio di spazzatura e ho scansionato migliaia di pezzi di spazzatura che si trovano comunemente nei campi d'oro.

Quindi ho modificato di nuovo le mie modalità per eliminare la maggior parte della spazzatura pur mantenendo aperta la maggior parte dell'area della pepita.

Non sono assolutamente perfetti ma sono stati piuttosto utili per me come base, ma se continuo a ricevere un tipo di spazzatura in un'area specifica modificherò la discriminazione per gestirla e salvarla come nuova modalità nel mio file .   

Potresti anche notare che in tutti i miei schemi di discriminazione specifici dell'oro che ho rifiutato le due linee superiori, questo perché nel terreno mineralizzato il terreno ti darà un segnale intermittente sempre in queste due linee superiori e invece di sacrificare le prestazioni girando il sensibilità o impostazioni audio abbassate Ho affrontato questo problema oscurandolo, acquista facendolo come ho fatto non ho perso profondità a causa della necessità di annullare le impostazioni e nessun buon obiettivo è mai stato identificato solo in queste righe.

Anche i modelli audio che fanno parte della modalità hanno alcune modifiche che ho apportato per motivi specifici della pepita d'oro.

Se guardi il profilo audio nel software di scambio noterai che ho impostato la linea del tono ferroso basso molto in basso sulla linea ferrosa 32, l'ho fatto perché ho scoperto che quando si utilizza il modello di discriminazione se il tono era impostato più alto fino a dire 17, ad esempio, otterrei un po 'di oscuramento audio o mixaggio su alcuni buoni obiettivi in aree molto trasandate.

Questo è il motivo principale per cui la maggior parte delle mie modalità Gold Nugget ha un "2 Tone Ferrous" o un "Tone ID Profile" combinato.

Ma quando impostato basso a 32 linee ferrose, la separazione era molto buona in un'area disordinata. Non è così evidente sulle pepite 3g+ più grandi ma su quelle più piccole anche sulle bobine più piccole (6 pollici e coiltek ellittica) se avessi la linea audio ferrosa più in alto non separerebbe la pepita dalla spazzatura in modo altrettanto efficiente.

Questo è il motivo per cui preferisco principalmente il modello di discriminazione anche sullo schermo aperto. 

http://www.detectorprospector.com/forum/files/file/4-gold-hound-ctx-gold-modes/

Bobine

La mia bobina preferita per il CTX è la bobina standard da 11 pollici perché per lo più inseguo l'oro più grande nelle pile sovradimensionate degli sterili e nei vecchi campi di scavatori. Ma nelle aree con oro prevalentemente più piccolo metto il coiltek 11x5.

Ho anche eliminato la piastra paramotore sulla bobina ML 11in poiché si consuma nel giro di poche ore in situazioni di campo d'oro e al suo posto ho siliconato un pezzo di plastica lexan da 3 mm.

E dopo 2 anni di uso intensivo è ancora in buone condizioni!   

Reading this post, i see that you really enjoy your activity. I can't wait to test your Gold program with my ctx3030. Thank you and Good luck

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

hi all, i'm new to this forum (and mostly new to detecting). Super excited to see you are willing to take the time to share your experience as it definitely helps the newbies.    i'll try downloading the gold program and factor in all that was mentioned on this multi-year thread. 

much appreciated!

Link to comment
Share on other sites

On 3/24/2015 at 7:39 AM, Gold Hound said:

CTX 3030 on gold nuggets

Hi guys

I have had the CTX since it was released.

However I did not purchase it for the same reasons as most others bought it for, I bought it primarily to look for larger gold in areas that have a high trash density where non discriminating detectors like the GPX will drive you nuts digging junk.

It has the best discrimination and target separation of any detector I have used this far, particularly if the trash is iron.

That is why I use it for this job if the trash density is low I just swap back to a gold detector and would never waist my time using it in low trash areas for gold nuggets.

To give you an idea of what I am talking about with trash density’s and to establish an understanding I  will break them into 4 groups.

1-      Very low trash= up to 10 targets in a 5mx5m area.

         This area I would use a gold detector like the GPX in.

2-      Low trash 10 to 25 targets in a 5mx5m area.

         This area I would still use the gold detector in if it is worthwhile.

         But if the gold density is low I will start to use the discriminating detector.

3-      Med trash= 25 to 50 targets in a 5mx5m area.

          I am definitely reaching for the discriminating detector now unless there is           a high gold density.

4-      High trash 50+ targets in a 5mx5m area.

         Discriminating detector only! any other is a waist of time.

Ok now that I have established a base line of trash density’s we can get to the nitty gritty, I will go through the settings that have an effect on gold field performance one by one and explain how I use them, or play them against each other to squeeze the best performance out of the CTX that I can for my given situation.

Target trace; I turned it on and would never turn it off as it is very useful in helping to identify a target or multiple targets under the coil and I am yet to find a reason to turn it back off.                                  

Why this key feature was not on by default is anyone’s guess.

Target trace pinpoint; I turned this on and never turned it off ether, as it greatly assists in pinpointing particularly if there are multiple targets under the coil, by using this feature you can pinpoint only the desired target most times.

Threshold Pitch; I run it at 13 but everybody is different all you are after is a threshold pitch that is comfortable for you to listen to all day.

Threshold level; set up threshold so that it is soft but clearly audible, the manual covers this in detail.

Volume Gain; now this is a important one, I mostly just have it at max=30 but if you are getting spurious noises like those faint blipping noises that you can sometimes get in mineralized ground you can wind this back to cancel them out with less loss of depth than turning back the sensitivity, however it has its limitations in this regard. It is basically an audio amplifier that amplifies the target signal.

Sensitivity; Obviously you want to keep this as high as possible, but in the gold fields the ground usually contains various minerals and because the CTX is a multiple frequency detector ‘Auto’ sensitivity is more effective in these conditions, because the processor individually adjusts each of them to their optimum setting.

Where as in manual you can only adjust them all to the same setting which means that if one is effected by mineralization or emi and becomes noisy, you have to turn them all down to the level where the noise stops in that frequency and you are effectively choking the rest to quieten the detector.

So this is why Auto is the best option on the CTX in gold field areas. I can usually run Auto +3 but I turn it down if I am getting a lot of spurious ground noise and I can’t use any of my other tricks to get rid of the noise.

Response; My favored response is ‘Long’ but I also like ‘Normal’ as well. It depends on my anticipated target size and trash density as to which one I’ll use.

In a medium to high trash area I prefer Long particularly if the gold size is 3g+ like in tailings oversize piles.

I like normal for smaller gold and lower trash density.

Recovery Fast; I nearly always have this on as it aids in target separation.

And superior target separation is one of my main reasons for using the CTX

Recovery Deep; I have this on if the trash density is low or medium particularly when using the smaller coils.

Recovery deep improves the ID on deep targets and can improve the signal on deep targets marginally but it can cause spurious noise in some mineralized ground.

So if it’s on and you are getting spurious noise recovery deep could be the cause so try turning it off before dropping the volume gain or sensitivity.

Target Separation; The 2 best target separation modes for gold nuggets are ‘High Trash’ and ‘Ground Coin’, I use High Trash the most as most areas I target most with the CTX are med to high trash areas and High Trash is good at handling mineralization and still gives you very good target separation.

In a area with low trash density that is mineralized I use Ground Coin but it dose not perform well in high a trash density as you will get some blending of targets.

In a low to very low mineralization area ‘Ferrous Coin’ performs very good no matter the trash density, but is no good in mineralized areas as you will get blending of the ground and target, which makes the target ID go crazy and blending is a problem.

Gold Hunting Discrimination and Audio Patterns.

Below I have posted a few example modes that have a good base discrimination pattern and audio pattern to suit the situation that I use them in.

100’s of hours of work went into building each of them.

When building your own pattern I recommend that you do what I did which is scan as many nuggets as you can get your hands on of various sizes.

When I did this I scanned just over 1000 nuggets ranging from .2g to 32oz and I put the ones that show on the edge of my pattern aside and took them to a few locations and buried them in different mineralization to test and modify my mode’s, then I got my bucket of junk and scanned 1000’s of pieces of junk commonly found in the gold fields.

Then I modified my modes again to cancel out most of the junk whilst still keeping most of the nugget area open.

They are not perfect by any means but they have been pretty useful for me as a base but if I keep getting one type of junk in a specific area I will modify the discrimination to deal with it and save it as a new mode in my file.   

You might also notice that in all of my gold specific discrimination patterns that I have the top two lines rejected, this is because in mineralized ground the ground will give you a blipping signal always in these top two lines and rather than sacrificing performance by turning the sensitivity or audio settings down I dealt with this by blanking it out, buy doing it how I did I lost no depth due to having to back off the settings and no good target ever ID’s  only in these lines.

The audio patterns that are part of the mode also have a few tweaks that I have done for gold nugget specific reasons.

If you look at the Audio profile in the exchange software you will notice that I have set the low Ferrous tone line very low down at the 32 ferrous line, I did this because I found that when using the discrimination pattern if the tone was set higher up at say 17 for example I would get some audio blanking or mixing on some good targets in very trashy areas.

This is the main reason that most of my Gold nugget modes have ether a ‘2 Ferrous Tone’ or ‘Combined’ ‘Tone ID Profile’.

But when set low at 32 ferrous line the separation was very good in a cluttered area. It is not that noticeable on larger 3g+ nuggets but on the smaller ones even on the smaller coils (6in and coiltek elliptical) if I had the ferrous audio line higher it would not separate the nugget from the trash as efficiently.

That is why I mostly prefer the discrimination pattern over the open screen also. 

http://www.detectorprospector.com/forum/files/file/4-gold-hound-ctx-gold-modes/

Coils

My preferred coil for the CTX is the standard 11in coil because I mostly chase the bigger gold in the tailings oversize piles and old diggers camps. But in areas with predominantly smaller gold I put on the coiltek 11x5.

I also did away with the skid plate on the ML 11in coil as it wears out in a matter of hours in gold field situations and I silicon-ed a piece of 3mm lexan plastic in its place.

And after 2 years of heavy use it is still in good condition!   

Thanks for the paragraph about volume Gain.  I've never thought to use it that way.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I've been gold prospecting and diving on gold dredges for quite a few years. However, I am I'm brand new (Cherry) to gold detecting with a machine. I have started out with a Gold Monster 1000 which is pretty straight forward. I also have a Minelab CTX 3030. When I'm looking for Gold nuggets with the CTX 3030, do you use Coin, Beach, Relic or Silver?   Thanks .... ~ Joe 

Link to comment
Share on other sites

Here is an Xchange2 file for gold prospecting for the CTX 3030.  You'd need to use Xchange2 to put it onto your CTX.  GoldHound made it I believe.  Wouldn't be my choice of detector for gold nuggets, especially when you own a GM1000, the CTX is pretty insensitive to small gold, it's not it's strong point by any means where as the GM1000 is designed solely for the purpose.

xchange2share.mlf

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

The settings increase sensitivity to fine gold and increase depth when searching for large objects using manual detuning from electromagnetic interference (EMI).... 2 options.
1. option ... We set EMI to 10 positions - we adjust the ground Balance - we transfer EMI to 11 positions .... this setting improves sensitivity up to 30 percent - everything depends on the ground.
2. option .... set EMI to 2 positions - adjust the Ground Balance (GB) - transfer EMI to 1 position ..... this setting increases the depth when searching for large items (Treasures) - there is a dependence on the ground.
It is very noticeable when using a 17 - inch coil - since it is more affected by the soil .

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 29.07.2023 at 05:22, Vladimir 06660 said:

Настройки повышают чувствительность к мелкому золоту и увеличивают глубину поиска крупных объектов с помощью ручной настройки на электромагнитные помехи (EMI).... 2 варианта.
1. опция... Мы устанавливаем EMI в 10 положений - мы настраиваем баланс грунта - мы переводим EMI в 11 положений.... эта настройка повышает чувствительность до 30 процентов - все зависит от грунта.
2. опция.... установите EMI в 2 положения - отрегулируйте баланс грунта (ГБ) - переведите EMI в 1 положение..... эта настройка увеличивает глубину при поиске крупных предметов (сокровищ) - существует зависимость от грунта.
Это очень заметно при использовании 17-дюймовой катушки, поскольку на нее сильнее влияет почва.

Today I continued to study the effect of EMI tuning on the sensitivity of the Detector - I switched from a 17-inch sensor to an 11" - I was surprised that both sensors were equal in sensitivity to small nuggets and were limited to the smallest 0.2 gr. from a shallow depth .... I expected more sensitivity from 11".
Perhaps this is due to the less influence of the soil on the 11 - inch sensor .
17" sensor - the detection depth of the control target in 1 gram of flat gold was 23 centimeters or 9 inches in the ground with a small content of magnetite (beach).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

The last search for this season is a CTX3030 with a 13/17" reel.

Settings applied:

AMY..... put it in position 9 - adjusted the main balance - moved it to position 11.

The answer is "normal."

5 tones 

Deep Goals 

Ground Coin 

Relic mode.

I found some nickel coins and one small gold earring. 

The detector worked well and was stable

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...